Min egen lärprocess i Kursen har för mig gått väldigt mycket upp och ner. Jag har ibland haft svårt att förstå hur vissa moment i kursen skall vara till någon hjälp för mig i vårt valda naturvetenskapliga tema varm/kall luft.
Det som har lett till mest reflektioner hos mig, är hur något som vi från början såg som ett mindre moment och tema under hela kursen har varit under ständig tillväxt. Jag hade inte en aning om hur stort det skulle kunna tänkas bli. Detta har dock väckt en hel del tankar om vilket gigantiskt "nät" den naturvetenskapliga undervisningen egentligen kan bestå av. ALLT hänger på något vis samman, det gäller bara att se HUR det gör det.
Att jag som pedagog behöver vara medveten om vad jag gör, hur jag gör och varför jag gör saker i all undervisning tycker jag har blivit tydligt i denna kursen, även om jag under perioder känt mig skeptisk till hur jag skall kunna behandla vad, hur och varför. Jag har t.ex. haft svårt att se vårt tema som ett särskilt relevant tema som del, dock kan jag sätta det i ett större sammanhang och där finna mening.
I min VFU har jag försökt att göra en översiktlig kartläggning av den teknik som finns. Rent undervisningsmässigt har jag inte funnit särskilt många spår av tekniken. Dock har jag efter läsning av Ginner (1996) insett att den involveras i stort sett i alla ämnen. Kunskaper om hur våra kläder blir till och hur vår framställs har under flera gånger synliggjorts i klassen, ofta med initiativ från eleverna. De visar intresse för att veta bakgrunden till olika fenomen och företeelser i sin egen vardag. De uttrycker också intresset genom att själva konstruera egna "uppfinningar" med olika material, som t.ex. geomag och lego. Det som jag saknar på fronten teknik på min VFU-klass är närvaron av benämning av begrepp och företeelser, det nämns aldrig direkt att de har teknik utan blir ett mer diskussions- och intresseskapande.
Hur som, jag vill avsluta med att förtydliga hur viktigt jag tycker det är att vi som pedagoger ständigt och alltid ser till att vara uppdaterade och nyfikna på allt nytt (och gammalt) som finns i världen, för vår egen skull, och för våra elevers skull.
Referenser
Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 914448201-9