måndag 24 januari 2011

Seminarium 24/1 - 2011

Seminarium 24/1
De fyra grundformerna av integration som benämns i boken har vi haft som underlag i våra diskussioner under dagens seminarium.  Rums-, tids-, orsaks- och kategoriintegration ser vi som att undervisningen kan bedrivas genom många olika synvinklar. Ett fenomen kan kopplas till barnens och vår egen vardagsvärld genom skilda arbetssätt, tillämpning av variationsteori i verksamheten ger en bred bas inom naturvetenskap. 
De innehållsliga begrepp som vi uppmärksammat är, natur, samhälle och teknik som överordnade, under dessa placerar vi liv, materia, teknik och energi. Begreppen hör samman, vi har svårt att se begreppen som överordnade och underordnade, vi väljer hellre att se det som en integrerad helhet. Återigen kan vi se att ALLT handlar om naturvetenskap, det skall leda till att barnen växer som människor.
Utvärdering inom naturvetenskap (och allt annat inom hela skolväsendet) bör och skall vara individualiserat. Vi tror på att en varierad undervisning som berör samma begrepp gynnar barnens utveckling. Ett fenomen kan behandlas genom olika arbetssätt. För att redogöra för ett lärande kan barnen t.ex. få i uppgift att fotografera ett specifikt fenomen, även observationer och intervju kan användas som utvärdering av ett moment.
MVH
Basgrupp 10

13 kommentarer:

  1. Jag tycker det är spännande att se hur jag har öppnat mina ögon på ett nytt sätt. Att prata om att "allt handlar om naturkunskap" kändes för en vecka sedan som att, "jaja det kanske det gör". Idag hade jag min första VFU-dag, begreppen som vi pratat om finns ju faktiskt överallt, bara en så enkel sak som att ett barn uttrycker känslor över vädrets skiftningar i relation till hur jobbigt det är att klä på sig massa kläder är ett vardagsprat inom naturvetenskap. Jag tror att detta kan bli hur bra som helst! :)

    SvaraRadera
  2. Kom på att vi glömt att ange litteraturkälla, så här kommer referens till boken vi använde oss av. Grundskolans naturvetenskap- helhetssyn, innehåll och progression (Andersson, 2008)

    SvaraRadera
  3. Instämmer fullt! Barnen på min VFU berättade för mig att de pratar om hjärtat. Jag frågade barnen vad de har tänkt på kring hjärtat sen de hade pratat om det. Barnen undrade; -Hur känns ett "dåligt" hjärta? När detta nämndes så var det ett barn som kopplade det till sin släkting som har en pacemaker. Barnet undrade i sin tur hur en sådan fungerar och hur den ser ut. Ett annat barn hade märkt att när han hade sprungit så slog hjärtat fortare än när han hade avslappning och undrade varför det var så. Väldigt många intressanta frågor som verkligen kunde kopplas till de fyra begreppen. Jag skrev ner frågorna och lämnade till deras lärare i naturvetenskap eftersom de ska följa upp arbetet med hjärtat när jag inte är där...tyvärr. Men detta visade hur mycket bra frågor barnen kan komma med och att ta dessa på allvar och följa upp dem är i sin tur mkt viktigt. Ska bli roligt att få intervjua barnen inför vår lektion :)

    SvaraRadera
  4. Efter föreläsningen och seminariet har min syn på ämnet NO breddats ytterligare. Det ska bli intressant och få läsa och färska upp sitt minne igen. Jag har som Cecilia och Victoria sett på min VFU-plats hur NO kommer in på många olika sätt under en skoldag. Ex När vi hade friluftsdag och vi står och ska äta lunch ute i pulkabacken, de kommer ett flygplan över oss. Alla tittar upp mot himmelen och ingen ser något plan. Alla barnen frågar var är flygplanet, varför ser man de inte? Då fick vi förklara för barnen att de inte ser flygplanet p.g.a. av att det var moln i vägen. Det är intressant att efter bara 2 veckor in i kursen se hur naturkunskap kommer in på olika sätt.

    SvaraRadera
  5. Hej! Det vill till att fånga upp barnens frågor och bygga vidare på dem. Där utgår man verkligen från barns intresse vilket är bästa förutsättningarna då ett lärande ska ske. När något barn har erfarenhet kan barn också lära med och utav varandra ur ett sociokulturellt perspektiv såsom Vygotskij (2006), påpekar. :)
    Mvh. Jeanette Svedjeland basgrupp 8a.

    SvaraRadera
  6. Hej
    Ser att ni diskuterat mycket utifrån era vfu-platser och det är intressanta saker som hänt er. En sak som hände en dag för mig på min vfu var när några flickor plockat löv i höstas och de var så gula och fina. Men några dagar senare så var de inte lika gula längre och till slut var de helt bruna och gick sönder när man tog i dem. Flickorna stod frågande och förstod inte varför de kunde vara lika fina fortfarande. Jag fick förklara då att de hände med träderna att löven faller ner och "dör" långsamt. Sa att detta hör till årstiderna och nästa vår kommer det nya fina löv igen.
    MVH Malin Åhlander basgrupp 10a

    SvaraRadera
  7. Ni har diskuterat mycket om hur er medvetenhet för naturkunskapen har utvecklats, vilket jag verkligen kan hålla med om, speciellt all teknik som finns. I vardagen använder vi flera tusentals olika tekniker, exempelvis när vi lagar mat då vi använder stekpannan, kniven, spisen o.s.v. Förut tänkte man inte på all teknik man använder men med de ”naturvetenskapliga glasögonen” ser man hur mycket som helst, speciellt i min egen vardag men även ute på VFU:n som ni diskuterar om. Men jag funderar på om samhället tar all teknik förgivet. Vad skulle hända med dagens samhälle om tekniken försvann? Skulle det bli som förr när man exempelvis använde sten som vapen. Jag tror att dagens samhälle är för ”bortskämda” med all modern teknik som finns, exempelvis telefonen som utvecklas konstant hela tiden. Hur nyttigt är det för samhället att tekniken utvecklas så snabbt?! (Jag spann vidare på er diskussion om hur medvetenheten har utvecklas för er :))
    Med vänlig hälsning
    Lovisa Johnsson Basgrupp 8

    SvaraRadera
  8. Precis som Cecilia skriver har mina ögon för naturvetenskapen också öppnats och jag tänker ständigt på alla de naräturvetenslapliga fenomen som finns runt omkring oss. Känner mig lite som ett barn pånyttfödd. När jag klev in ien hiss dagarna efter kursintroduktionen tänkte jag att hissen är ett nv-fenomen i allra högsta grad. Där finns materia, energi, teknologi jag stod för livet. Lovisa skriver:vad skulle hända med dagens samhälle om tekniken försvann? Faktum är att vårt samhälleär rätt sårbart utan tekniken och ibland kan den också försvinna. Det har varit datasystem som krånglat på sjukhus medlets det kan få katastrofala följder. Tekniken inom telefonin går snabbt framåt, en mobiltelefon blir " snabbt" gammal. Inläggen jag nu gjort har jag gjort via min mobil. Rätt fantastiskt vilket fenomen den lilla mobilen är! Eller hur! Mvh Katarina Hermansson basgrupp 3a

    SvaraRadera
  9. Jag förstår vad du menar och jag håller med dig att samhället är beroende av den teknik som finns. Men under våra år som studerande har jag fått en förståelse för att tekniken används väldigt mycket i barnens vardag exempelvis datorn och tv. Denna teknik har jag fått en förståelse om att barnen ofta sitter vid för mycket. Jag läste igenom medierådets (2010) studie om barns användning av media och jag förstod det som att användningen har minskat från 2008. Vilket jag inte trodde, jag skulle chansa på att den hade ökat, eftersom att det oftast sker diskussioner om att barnen sitter för mycket vid datorn eller tv. Jag anser inte att denna teknik bör försvinna men tänk om den skulle göra det. Vad skulle hända då med vissa barn? För vissa barn är denna teknik det ändå de gör på deras fritid. Jag anser att det är helt okej för barnen att sitta någon timme vid antingen datorn eller tv. Om jag ser utifrån mig så anser jag att det är avslappnande att kolla på tv på kvällen. Men hur länge är okej för barnen att sitta vid datorn? Medierådet (2010) beskriver att tre timmar vid datorn och tre timmar vid tv är för mycket för ett barn (högkonsumenter) vilket jag håller med om. Det är alldeles för länge för barnen. De måste ha tid till att leka och röra på sig. Jag anser ändå att tekniken utvecklas för snabbt viket jag tror påverka barnen. Tv-spel och filmer är något som barnen gärna önskar sig i födelsedag och i julklapp. Alla barn vill förmodligen ha det nyaste och de bästa. Vilket jag tror påverkar barnen, ju bättre och nyare teknik barnen har desto bättre är det. Vad tror ni?

    Medierådet (2010) Ungar & Medier 2010 Fakta om barns och ungas användning och upplevelser av medier. http://www.medieradet.se/ Tillgänglig: http://www.medieradet.se/Bestall-Ladda-ned/ [Hämtad: 110206]

    Med vänlig hälsning
    Lovisa Johnsson Basgrupp 8A

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Javisst har vi teknik runt oss överallt. Och detta är något som vi i dagens samhälle tar för given och självklar. Unga i dag växer up med den och har svårt att föreställa sig ett liv utan datorer. Teknikens utveckling har gått otroligt snabbt. Jag hade min farfar (som nu inte finns) som föddes 1901 och han var med om då radion, bio, tv, färg-tv, vatten toaletter,micron, telefoner, datorer och mobiler med mera har kommit att finnas i varje hem. Denna utveckling är ganska otrolig på under hans levnadstid som blev 98 år. Tänk om vi inte skulle ha dessa ting?

    Vi brukar campa på sommaren och då har barnen inte haft tillgång till tv och dator, men konstigt nog har det inte saknats. Dagarna fylls av annat och tillbringas utomhus (då vädret tillåter). Dock sätts dessa på så fort man kommer hem från semestern. Men det är skönt ibland att se att det går att klara sig utan om inte annat för en stund. Hur många av dessa uppfinningar är inte skapade behov? Saker vi klarat oss utan men sen de kom in i vår vardag måste de fungera. Min dotter har nu gått igenom stenåldern, bronsålder, järnåldern och kommit fram till medeltiden. hon tycker detta är väldigt intressant men har svårt att förstå hur det kunde fungera i samhället utan tekninkens hjälpmedel. Ginner, T. & Mattsson, G. (1996) tar upp u-ländernas brist på teknologi. Jag tog upp det till diskussion med min dotter om att det finns samhällen i dag som inte bara lever utan utan också överlever. ;) Mvh. Jeanette Svedjeland Basgrupp 8a.

    Referenser:
    Ginner, T. & Mattsson, G. (1996) Studentlitteratur: Lund

    SvaraRadera
  11. Barns användning och intresse för teknik ser olika ut. Som min systers son som använder tekniken väldigt ofta. Han sitter gärna och spelar tv-spel hela dagarna och hans är enbart 8år. Min syster får säga till honom att leka eller göra något annat då hon anser att det blir för mycket. När han inte är hemma tar han gärna med dig sitt Nintendo DS. Här ser man hur den modena tekniken överanvänds anser jag. Mina egna intressen för TV kan jag ibland kännas vara överdriven. Jag ligger gärna och slappar en halv dag framför TV (inte alltid med det händer). Jag kan ibland känna att jag spenderar min tid vid TV för mycket.

    MVH
    Lovisa Johnsson Basgrupp 8A

    SvaraRadera
  12. Igår hade vi den första handledningen med Johan. Efter vi pratat med Johan insåg jag att det inte bara var att bestämma ett tema. Utan vi blev då först tvungna att fördjupa oss mer i vårat tema luft. Det var då jag förstod att jag som lärare måste vara förberedd för att kunna svara på elevernas frågor som kan dyka upp under en lektion och hur viktigt det är att vara förberedd och fördjupa sig i sitt tema. Nu ska det bli intressant att se vad vi får för svar på våra frågor av fysikern på tisdag. // Therese Hultberg grupp 10a

    SvaraRadera
  13. Visst måste vi kunna mera men det finns så otroligt mycket som vi lärare måste ha kunskap om. Vårt tema är flyta/sjunka och genom vår tankekarta vi gjorde på handledningen fick vi en förståelse om att det är ganska mycket vi bör läsa oss in på exempelvis fiskars "flyktfunktion", betydelse på salt/sötvatten, molekyler o.s.v. En idé kan bli så otroligt mycket större än vad man tänkt :)När jag skulle börja leta fakta om flyta/sjunka gick jag till biblioteket och lånade en barnbok som förklarade väldigt enkelt och på en nivå som eleverna befinner sig på boken heter Jordens vatten(1998). Sedan forskade jag vidare på Internet för att få en djupare kunskap om ämnet.

    Lindh, L. (1998) Jordens vatten. Lund: Gleerups.

    MVH
    Lovisa Johnsson Basgrupp 8A

    SvaraRadera