tisdag 8 mars 2011

Cecilia sammanfattar barns reflektioner kring luft

Idag påbörjade jag arbetet med tema luft (varför en varmluftballong stiger) genom att samtala med barnen. Jag valde att genomföra de första samtalen med barnen parvis, som utgångspunkt frågade jag vad de visste om luft och om vad de trodde att luft var för något. Det var många spännande och intressanta tankar från barnen, det var dessutom väldigt olika tankar. Det dök upp idéer om att det finns olika sorters luft. t.ex. Kall och varm luft, inneluft och uteluft, vindig och blåsig luft samt stilla luft. Det kom också fram att olika material och utrymmen innehåller olika mycket luft. Även om jag inte nämnt ett ord om att vi skall prata om hur varmluftballonger kan stiga så var detta en koppling som flera av barnen gjorde. En ganska väl utvecklad reflektion i ett av paren rörde om det fanns luft i is eller inte. Det ena barnet kom då på att det finns små bubblor i isen, och detta kopplade de till luft. Det som utvecklade reflektionen ytterligare var att bubblorna kommit in i isen innan den frusit, "Det är ju lite svårt för vinden att trycka sig in i isen när den är så hård och kall".


Jag blev sannerligen positivt överaskad över hur mycket barnen faktiskt kunde, t.ex. att de kunde koppla luft till något nödvändigt som påverkade det som vi gör och ser i skogen (barnen brukar ha ca en dag i skogen/vecka). Att ekorren som skuttar och äter kottar uppe i träden påverkas av luft var ett exempel som dök upp. Att vidareutveckla detta i gruppen ser jag mycket fram emot!

Hälsningar. Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar